Fernando León de Aranoa’s derde speelfilm, die mogelijk zijn internationale doorbraak zal betekenen, is een harde, maar ook tedere parabel met natuurlijke, soms laconieke dialogen en mooi spel. Vijf werkloze havenarbeiders in de Spaanse stad Vigo worstelen met hun onbevredigende bestaan en zoeken naar manieren om de traag verstrijkende tijd te doden. Santa (Spaans sekssymbool Javier Bardem: kalend, met extra kilo’s en een stevige baard) heeft ondanks alles zijn gevoel voor humor weten te behouden. Zijn beste maat José daarentegen ziet zijn zelfvertrouwen afnemen en zijn huwelijksproblemen groeien. Hij en zijn vrouw Ana, die in een tonijnfabriek werkt en elke avond de vislucht probeert te camoufleren met parfum, groeien steeds verder uit elkaar. De Rus Sergei vlucht in een fantasiewereld en de oudste van het stel, Amador, drinkt te veel. De nerveuze Lino is de enige die wanhopig en vruchteloos blijft solliciteren. Gedesillusioneerd en verveeld hangen de mannen rond op straat of in de bar van hun oud-collega Rico.Cameraman Alfredo Mayo brengt een bescheiden uittekening van het aftakelende, postindustrialistische landschap in beeld. In de grijze luchten breekt slechts af en toe een zonnetje door. Deze bitterzoete komedie won al de Gouden Schelp op het filmfestival van San Sebastian en werd in plaats van het verwachte Hable con ella gekozen als de Spaanse Oscar-inzending.