Les guerriers de la beauté
Dans en cinema ontmoeten elkaar in een film waarin de Vlaamse choreograaf Jan Fabre zijn eigen universum herschept. Les guerriers de la beauté lijkt op een labyrint met verscheidene ingangen waarin een onwaarschijnlijke Ariadne in bruidsjurk de toeschouwer door een vreemde wereld leidt. Een ridder vecht eindeloos met een onzichtbare vijand en verliest keer op keer. Uit de mond van een jonge vrouw verschijnen bekoorlijke insecten, raadselachtige getuigen die later in andere gedaantes opnieuw opduiken. De krioelende wezens vormen de rode draad van de film die subtiel doordrongen is van leven, dood en seks. Jan Fabre - choreograaf, schilder en beeldhouwer - heeft een passie voor het wemelende, krioelende leven en een wetenschappelijke, bijna monomane fascinatie voor insecten.Deze 're-creatie' werd geïnspireerd op Fabre's vorige choreografieën en theaterwerken, maar speciaal geschreven voor regisseur Pierre Coulibeuf. Het resultaat van dit samenwerkingsverband tussen dans en cinema is een surrealistisch universum, vol ambiguïteit, parodie en ritueel. Tegen het eind van deze nogal gevaarlijke exercitie blijkt Coulibeuf in staat om de essentie van het werk van Fabre te vatten en schildert hij een besloten en verontrustende microkosmos, die niet toevallig doet denken aan de 'condition humaine'.