Na een aantal grote producties onder de vleugels van Hollywood te hebben gemaakt, liet Gus Van Sant zich hier naar eigen zeggen inspireren door filmmakers als Béla Tarr, Chantal Akerman en Derek Jarman, die ervoor kiezen hun publiek niet te overspoelen met actie en snelle beelden en de toeschouwer de tijd te gunnen om zelf te interpreteren. Van Sant schuift alle Hollywood-conventies opzij door het verhaal ondergeschikt te maken aan het beeld en houdt het tempo bewust laag. Er was geen sprake van een afgerond script: de twee acteurs bedachten de teksten met Van Sant op de set. Het onconventionele gebruik van tijd en de weinige dialogen tussen de twee Gerry’s creëren een minimalistische cinema. Een grote rol is weggelegd voor het spectaculaire landschap: er werd onder andere gefilmd in Death Valley en delen van Salt Lake. De muziek van Arvo Pärt ten slotte, laat horen hoe effectief een paar simpele pianonoten kunnen zijn.