Dirty Pretty Things geeft een empathische en menselijke kijk op het leven van illegalen in de marge van de samenleving. Een Londens hotel, waar personeelsleden uit alle hoeken van de wereld het werk doen waar de Britten hun neus voor ophalen, fungeert als multiculturele microkosmos. De illegale Nigeriaanse immigrant Okwe is de nachtportier. Overdag rijdt hij een taxi om de eindjes aan elkaar te knopen en tussen zijn diensten door slaapt hij op de bank in het groezelige flatje van het Turkse kamermeisje Senay (Audrey Tautou). Ook zij is illegaal. Op een avond krijgt Okwe een melding van een verstopt toilet op een van de kamers. De verstopping blijkt veroorzaakt door een menselijk hart. Hij komt er achter dat het hotel wordt gebruikt voor orgaanoperaties en handel. De operaties worden onder primitieve omstandigheden uitgevoerd bij wanhopige immigranten die een nier hopen te ruilen voor een paspoort. Als blijkt dat hoofdreceptionist Sneaky de man achter deze louche praktijken is, wordt de onmogelijke situatie waarin Okwe en Senay zich bevinden nog benarder.Met een intelligent scenario dat zorgvuldig de achtergrond van Okwe neerzet, met indringende, meeslepende acteerprestaties en vloeiend camerawerk, verpakt Frears het schokkende actuele thema in een romantisch drama en thriller die zowel provoceert als beroert.