Al in de jaren zeventig begon Velu Viswanadhan aan het vijfluik Elements dat na Zand, Water, Vuur en Lucht nu met Ether voltooid is. Net als bij de eerdere delen was er geen scenario. Viswanadhan, die ook een gerenommeerd schilder is, gaat graag uit van een leeg doek en ziet ook zijn film het liefst tijdens de opnamen voor zijn ogen ontstaan. Het op festivals gelauwerde Eau/Ganga had een tastbaar onderwerp, de rivier de Ganges, een krachtig onderdeel van de Indiase cultuur. Het onzichtbare element ether daarentegen staat net als Air/Vayu garant voor een artistiek avontuur. Viswanadhan ziet de film Ether als de blik van de dood (de camera) op het leven en de levenden. Een onpartijdige blik op het materiële en spirituele leven, en op de nietigheid ervan. Ether wordt door velen beschouwd als de geest of de reden die het leven bezielt. Om het ware mysterie te doorgronden, maakte Viswanadhan een epische reis door India waarbij hij de rituelen van verschillende godsdiensten rond de dood vastlegde. Ook filmde hij kunst en architectuur waarin uitingen van het onzichtbare naar voren komen. Deze bijzondere documentaire bestaat uit onvertroebelde beelden waarbij de liefde voor het onderwerp voortdurend voelbaar is.