Wat is een tank? Omer Fasts videoinstallatie A Tank Translated geeft geen definitief antwoord. Op het eerste gezicht lijkt de veranderende tekst in de ondertiteling het gevolg van vermoeide ogen. Na iets langer te hebben gekeken, vermoedt men dat een aarzelende vertaler aan het werk is geweest. Men hoopt een onschuldig verhaal te horen in het relaas van vier jonge mannen; Israeli’s die drie jaren van hun militaire dienst in een tank doorbrachten, zowel om te trainen als om te vechten. In de handen van Omer Fast begint het documentaire filmgenre te haperen. Terwijl de commandant, artillerist, lader en bestuurder spreken, wordt de kunstenaar een zichtbare, zo niet irritante, aanwezigheid die hun getuigenissen verdraait in banale verhalen van mannelijke stoerheid en in observaties die elkaar tegenspreken in opeenvolgende stadia van vertalen. Een onderdeel vormend van het Israelisch-Palestijns conflict, een strijd waar niet alleen tanks maar ook televisieploegen wapens zijn, legt het werk van Omer Fast de nadruk op manieren van vertalen en verplaatsen die nooit worden onderzocht: van Hebreeuws naar Arabisch, van de bezette gebieden naar televisietoestellen over de hele wereld, van binnenin de tank naar frontaal voor de camera, van de politiek naar de kunstwereld. (Jennifer Allen)