Na zijn confronterende speelfilmdebuut Terra Nova (in 1999 geselecteerd voor de Tiger Award Competition) keert de Australische regisseur Paul Middleditch dit jaar terug met het emotionele Cold Summer. Een studie van de menselijke natuur waarin drie beschadigde dertigers elk op hun eigen manier worstelen met de dood van hun geliefde. Een toevallige ontmoeting op straat tusen Bobby en Tia mondt uit in een stormachtige relatie die vooral gebaseerd is op seks. Tia leeft een leven vol zelfbedrog en leugens. Ze maakt zichzelf en anderen wijs getrouwd te zijn en een carrière als jazz-zangeres te hebben. Een schrijnende scène in een jazzclub waar ze het podium beklimt om te zingen, bewijst het tegendeel. Haar jeugdvriendin en tegenpool Phaedra is voor Tia een rustpunt in haar hectische bestaan. Phaedra op haar beurt gelooft in ware liefde, maar de confrontatie met de harde wereld van Tia en Bobby vernietigt haar dromerige kijk op het leven.