Variola Vera is een fantastische film over een mysterieus virus dat zich in Belgrado verspreidt, geïnspireerd op De pest van Albert Camus.Uit de pelgrimsfluit die ergens op een markt in een niet nader bepaald land wordt bespeeld, lijkt onschuldige muziek te komen. Maar zodra de pelgrim met zijn fluit in Joegoslavië belandt, blijkt hij een onbekende ziekte te hebben meegebracht. Hij wordt naar een ziekenhuis gebracht, waar niemand veel aandacht aan hem besteedt. Totdat het te laat is. De patiënt, overdekt met de meest vreselijke en pijnlijke zweren, sterft voor de ogen van het verbijsterde personeel. Dat is nog maar het begin van de dramatische gebeurtenissen in het ziekenhuis, die zich in steeds hoger tempo ontvouwen. De overheid besluit tot allerlei draconische maatregelen en het ziekenhuis wordt hermetisch van de buitenwereld afgesloten in de hoop de natie te redden.Markovic creëert een sfeer waarin de spanning van de situatie en de mysterieuze manier waarop de overheid haar beslissingen neemt, zonder de bevolking daarin te kennen, volledig tot zijn recht komt. Het echte drama speelt zich af in het ziekenhuis, de claustrofobische biotoop die Markovic gebruikt om het gedrag van mensen onder druk onder de loep te nemen.Wanneer de problemen eenmaal opgelost lijken, organiseert de regering een persconferentie. Heel Europa reageert opgelucht. Maar is het probleem werkelijk de wereld uit?