Youssef Chahine, een vaste gast van het festival, mag met recht de grootmeester van de Egyptische cinema genoemd worden. In 1950 maakte hij zijn eerste film en sindsdien is zijn omvangrijke oeuvre wereldwijd vertoond en bekroond, onder meer met een Palme d’or voor Al massir op het festival van Cannes in 1997. Met Silence… on tourne heeft Chahine een intelligente mix van melodrama en komedie gemaakt. Het licht ironische portret van de Egyptische showbiz is tevens een subtiele reflectie op sociale ongelijkheid, waarin ook nog regelmatig gezongen en gedanst wordt.Malak (gespeeld door Latifa, ook in het echt een bekende zangeres) is een beroemde zangeres en actrice. Na een vervelende scheiding valt ze voor de charmes van de gladjanus Lamei, die in Malak een kans ziet om wat te stijgen op de sociale ladder. Haar liefde verandert in een obsessie, wanneer haar vaste scenarioschrijver en haar regisseur, die Lamei voor geen cent vertrouwen, de relatie proberen te dwarsbomen. Haar grootmoeder ziet Malak het liefst trouwen met de zoon van de chauffeur, een nette man die gestudeerd heeft. Malaks familie, vrienden en medewerkers besluiten samen te spannen en maken Lamei wijs dat de dochter van Malak, Paula, al haar geld zal erven. Deze list werkt: Lamei verleidt Paula en verraadt hiermee zijn verachtelijke motief.