Peggy and Fred in Hell (19842002) past in geen enkele categorie. Het is een prototypisch verhaal dat bestaat uit een reeks film en videoepisodes die voornamelijk draaien rond de avonturen van twee kleine kinderen in een postapocalyptisch landschap. Hun taal en gedrag verraden dat vroeger de televisie altijd aanstond. De kinderen doorkruisen een donkere maar vertrouwde wereld, terwijl de krachten van de natuur en het verval hun destructieve betovering uitoefenen. Dat levert de meest verontrustende speelfilm op sinds Eraserhead, een waarlijk visionaire trip door ons eigentijdse medialandschap.Peggy en Fred in Hell werd voorheen vertoond als een permanent workinprogress, maar nu heeft Thornton het boek van deze vijftienjarige cyclus gesloten en het materiaal uitgebracht als lange speelfilm. Omdat er geen echte conclusie aan deze sage kan worden geknoopt, brengen de laatste twee minuten, bij wijze van catharsis, een hommage aan de slotscène uit Claire Denis’ Beau travail. Thornton werkt momenteel aan een installatie met de titel The 10.000 Hills of Language, op basis van haar uitgebreide, nog niet eerder gebruikte voorraad archiefmateriaal dat ze van dezelfde twee kinderen filmde.