Uitstekend geacteerd kostuumdrama over het roerige huwelijk van Sjoukje Bokma de Boer (vooral bekend onder haar schrijversnaam Nynke van Hichtum) en de socialistische voorman Pieter Jelles Troelstra aan het begin van de vorige eeuw. Winnaar van het Gouden Kalf voor de beste film van 2001. Friestalig.