JeanMarie Straub en Danièle Huillet spreken met een groep studenten over hun nieuwe film, Sicilia! De discussie draait onmiddellijk uit op een les over filmmaken.Pedro Costa besloot de twee filmmakers te portretteren tijdens een workshop die vorig najaar werd gehouden in de Studio National des Arts Contemporaines in Tourcoing. Danièle Huillet is de baas. JeanMarie Straub meet de montageruimte door het nemen van reuzenstappen. In hun betoog vermengen ze voortdurend de theorie met de praktijk. Ze hebben het over de enorme hoeveelheid werk die ze in sommige sequenties van hun films gestopt hebben. Het volstaat niet om hen aan het werk te filmen, ook hun gedachten over de structuur en de weifelingen die het ritme doorbreken zijn van belang. Wanneer ze met de studenten praten, zijn dit de eerste dingen die ter sprake komen.Deze film was een van de laatste afleveringen van de verzorgde, nu al historische documentairereeks Cinéma de notre temps, de door André S. Labarthe geïnitieerde serie portretten van filmmakers die in 2001 afgesloten werd. Costa blijkt in staat een serieus onderwerp twee filmmakers voor wie het adjectief streng een eufemisme is lichtvoetig te benaderen.