De middelbareschooltijd is een hemel en een hel. Op een ruige jongensschool in een Japanse nieuwbouwwijk lijken de dagen eindeloos te duren. Om temidden van al die verveling hun tomeloze energie kwijt te raken, spelen de jongens gevaarlijke en soms wrede spelletjes. Bijvoorbeeld om te bepalen wie de baas is: degene die het vaakst in zijn handen durft te klappen aan de rand van het hek op het dak van de school, terwijl hij al achterovervalt. Op een dag wint de hippe Kujo de wedstrijd. Zijn jeugdvriend Aoki idealiseert hem en aanvankelijk laat Kujo zich zijn leidersrol aanleunen. Maar als het einde van de schooltijd in zicht komt en iedereen moet gaan kiezen voor een toekomst wel of niet een carrière bij de yakuza verliest Kujo zijn interesse in het leiderschap. Hij besteedt nauwelijks meer aandacht aan Aoki en zet daarmee onontkoombaar een gewelddadig mechanisme in werking.Waarschijnlijk is het geen toeval dat Blue Spring, net als vorig jaar Bad Company en Battle Royale, over middelbare scholieren in Japan handelt. Veel Japanse filmmakers zijn op zoek naar de oorzaken voor de economische en sociale crisis. Een beetje zelfreflectie kan daarbij blijkbaar geen kwaad.Blue Spring wordt ondersteund door fraaie klassieke fotografie en een Japanse rocksoundtrack van Kenji Ueda die nog lang nagalmt.