Het heeft even geduurd, maar nu is er dan toch een lange documentaire over de cultfiguur Harry Smith (19231991). Smith is een van de verborgen juwelen van de intellectuele en artistieke geschiedenis van de Amerikaanse twintigste eeuw. Hij kreeg enige bekendheid met zijn compilatie van Amerikaanse folk (Anthology of American Folk Music) uit 1952, maar Smiths briljante geest en veelzijdigheid reikte veel verder. Hij ontving in 1950 een Guggenheimbeurs voor zijn nietobjectieve films en schilderijen, als antropoloog hield hij zich bezig met alles tussen peyote en touwtjespatronen, hij was een revolutionaire verzamelaar die op zoek was naar de synchrone patronen van objecten van verschillende aard om hun innerlijke taal te vinden en hij was een van de meest griezelige en erudiete occultisten ooit.Filmmaakster en dichter Paola Igliori had in de laatste maanden van zijn leven een intense relatie met Smith. Met interviews met o.a. Allen Ginsberg, Robert Frank, Jonas Mekas en beelden van zijn films, zijn talloze verzamelingen, synesthetische diagrammen en zeldzaam archiefmateriaal, schetst ze een fascinerend portret van de man die kunstenaars van Gregory Corso tot DJ Spooky beïnvloedde en van wie gezegd werd dat hij duizend levens in één leefde. Of, om maar een van de vele veelzeggende uitspraken te citeren: ‘Without Harry Smith I wouldn’t have existed!’ (Bob Dylan).