Er draaien al vier films van Miike Takashi op het festival, en zelfs dat is nog niet zijn volledige productie uit het jaar 2001: in totaal regisseerde hij zeven films. De laatste (althans op het moment van schrijven) is Agitator en die ziet er niet uit als een tussendoortje: het is een waar gangsterepos van tweeënhalf uur, met veel verschillende personages. Zelf speelt Miike een sadist die een gangsteroorlog veroorzaakt, een uitspatting die hij direct met de dood moet bekopen. Het gevolg is een niet te stoppen sneeuwbaleffect van geweld, vereffening en bedrog zowel in de lagere echelons, waar loyaliteit aan de directe chef het hoogste doel in het leven is, als in de allerhoogste, waar op dezelfde manier vergaderd wordt als bij multinationals. Miike maakte er een klassieke, dus stoere, soms bloederige en wrede, vaak humoristische en uiteindelijk ontroerende film van. Hij toont zijn beheersing van het genre, met zijn specifieke controle over vooral het ritme: geweldsuitbarstingen komen nooit uit de lucht vallen, maar komen wel als een onweersbui tot ontlading. Voor vrouwen en liefde is geen grote rol weggelegd, maar voor auto’s en mooie kleren des te meer: vooral de hoofdrol van Masaya Kato, toch al een van de mooiste jonge Japanse acteurs, bewijst dat de Japanse gangster zich in ieder geval beter kleedt dan zijn Amerikaanse, Russische of Engelse tegenhangers.