‘Op 9 oktober verdween mijn toen vijfjarige dochtertje Yuka in een badplaats dichtbij een meer in Hokkaido…’ De openingszin van deze film, gebaseerd op een roman van Kirino Natsuo, brengt ons onmiddellijk tot de kern van het geheel. Ontwerper-in-opleiding Kasumi is getrouwd met haar werkgever in Tokio, de manager van een ontwerpbedrijf, en heeft een twee jaar durende verhouding gehad met één van zijn klanten. Kasumi, haar nietsvermoedende echtgenoot, haar ex-minnaar en zijn vrouw zijn allen op vakantie in Hokkaido wanneer Yuka spoorloos verdwijnt. Radeloos van verdriet klampt Kasumi zich vast aan het idee dat Yuka nog ergens veilig in leven is. Ieder jaar keert ze terug naar de plek waar ze haar dochter kwijtraakte. Intussen stort haar huwelijk bijna in; het huwelijk van haar ex-minnaar is ook in moeilijkheden geraakt en overleeft het niet. Tijdens haar vijfde bezoek aan Hokkaido wordt Kasumi gevolgd door Utsumi, een detective die zijn zo zijn eigen, onheilspellende redenen heeft om haar te schaduwen. De extra lange speeltijd maakte het mogelijk om literaire diepgang te bereiken bij het neerzetten van de karakters en het ontwikkelen van de verhaallijn. Een aantal mogelijke verklaringen voor de verdwijning krijgen vorm, waarna uiteindelijk de verdenking gewekt wordt dat we – net als Kasumi en Utsumi – op de verkeerde plaatsen gezocht hebben. Uiterst fascinerend en zeer ontroerend; een meesterwerk. (TR)