Voor de derde maal organiseren het International Film Festival Rotterdam en het Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Omroepproducties The Future of the Small Screen. Deze editie heeft een internationaal karakter en komt in samenwerking met MMB Labs UK, Submarine en De Waag tot stand met steun van OC&W, het Europese Media 2 programma.Onder begeleiding van internationaal gerenommeerde docenten onderzochten programmamakers in een masterclass een week lang de mogelijkheden voor televisie en internet als gecombineerde media. Daarbij stonden vragen centraal als: hoe is de notie van interactiviteit te verwerken in het script van een niet-lineair programma? Hoe kunnen internet en televisie elkaar aanvullen en versterken? Deelnemers ontwikkelden een compleet design-document, bestaande uit een synopsis, een interface-ontwerp en een inventarisatie van te gebruiken technieken.Tijdens het festival krijgt deze masterclass een vervolg: een presentatie van de projecten voor een publiek van genodigden en een (openbaar) panel over convergentieprogramma’s. Na jaren praten over convergentie en crossovers tussen televisie en internet, zijn er de laatste tijd steeds meer ‘crossmedia’-programma’s waarin nieuwe concepten worden ontwikkeld. Aan het woord komen deskundigen op het gebied van succesvolle programma’s die oude en nieuwe media op uitdagende wijze combineren. Ook besteedt het panel aandacht aan omroepen die dit soort crossmedia-programma’s stimuleren en gaat het op zoek naar de criteria van deze omroepen.John Wyver, medeoprichter van Illuminations, is televisie-, film- en multimediaproducent en produceerde talloze programma’s over kunst en digitale media. Sharleen Smith is adjunct-directeur van Oxygen Media en leidt daar onder meer het ‘Convergence Lab’, een samenwerking met kabelbedrijven en derden om het spectrum van interactieve televisie te verkennen. Stuart Nolan is adviseur voor Oyster Partners en oprichter van het ‘Interactive TV Knowledge Sharing Initiative’, voor samenwerking tussen interactieve televisie-industrie en academici.