In 1987 sloeg Jean-Luc Godard na een reeks films met relatief zware onderwerpen tijdelijk een nieuwe, luchtiger richting in en schreef en regisseerde King Lear en Soigne ta droite. Deze laatste speelfilm, waarin Godard zich ontpopt als een ware Homo Ludens, zit vol spitsvondige monologen en dialogen en ogenschijnlijk als los zand aan elkaar hangende scènes. De film bestaat in feite uit drie elementen: het destijds bekende Franse popduo Les Rita Mitsouko, dat repeteert voor nieuwe plaatopnamen, een groep vliegtuigreizigers die te kampen heeft met een piloot met zelfmoordneigingen en sketches met de in Frankrijk beroemde komische acteur Jacques Villeret, oftewel ‘het individu’. Soigne ta droite werd een zeer experimentele film, waarin nihilisme en (zelf)spot om de voorrang strijden. Godard had zichtbaar plezier in het maken van – en het acteren in – deze zelden vertoonde, unieke film.