Zoals alle films van Don Askarian (Komitas, Avetik en het eveneens in het programma van dit jaar opgenomen On the Old Roman Road) is ook Musicians geworteld in de volkscultuur van Askarians geboorteland Armenië. Het is een documentaire over een koorddanser en twee volksmuzikanten, afkomstig uit Jerevan, de hoofdstad van Armenië, die hun geld op straat en bij feesten en partijen verdienen. Gedrieën zwerven ze het hele land door, tot de meest afgelegen bergdorpjes. Ze spelen in theaters en dure restaurants, in kerken en huizen, voor boeren en mafioso, voor soldaten en rijke Amerikanen. Ze wonen in hotels, of logeren bij degenen die hen uitgenodigd hebben om te spelen. Ze slapen overdag, en gaan ’s avonds op pad, vaak met de hele familie.Gedurende drie maanden zijn de drie artiesten door een cameraploeg gevolgd op hun reis dwars door Armenië. Musicians is dan ook niet alleen een portret van drie muzikanten, maar ook van het dagelijks leven in al zijn geledingen, van de cultuur waarvan de muziek deel uitmaakt. Zo zijn we getuige van een feestje dat het hoofd van een criminele organisatie voor zijn vrienden geeft, en van het bezoek aan een ziek kind dat door de muziek genezen wordt. Het is muziek die nauw verbonden is met rituelen, met de cirkel van het leven, met religie en magische bezweringen. De improvisaties van de musici zijn als poëtische weerspiegelingen van de psyche van de Armeniër.