Fatih Akins tweede speelfilm heeft niets van de duisternis van zijn succesvolle debuut, Kurz und Schmerzlos. Im Juli is een lichtvoetige en romantische road-movie, gefilmd in een aantal van de meest ‘filmgenieke’ landschappen van Centraal-Europa.Het uitermate saaie leven van hoofdrolspeler Daniel neemt een avontuurlijke wending als hij verliefd wordt op het beeldschone Turkse meisje Melek. In een opwelling besluit hij haar per auto van Hamburg naar Istanbul te volgen. Onderweg pikt hij de liftende sieradenverkoopster July op, die al tijden heimelijk op hem verliefd is. Samen slaan ze zich door ontberingen en bizarre situaties heen, terwijl Daniel blijft dromen van Melek en July blijft hopen op een omslag in zijn gevoelens. De reis maakt van Daniel een ander mens; door alle tegenslagen leert hij dat hij moet vechten voor zijn geluk.Regisseur Akin is een in Duitsland geboren Turk, of een uit Turkse ouders geboren Duitser. Een van zijn redenen om na het realistische drama Kurz und Schmerzlos een fantastisch sprookje te maken, is omdat hij weigert in een hokje te worden gestopt. Dankzij het succes van zijn eerste film kon Akin zich een paar echte sterren veroorloven: de chemie tussen Moritz Bleibtreu als de treurig onhippe natuurkundeleraar Daniel en Christiane Paul als zijn hopeloos romantische aanbidster, draagt in hoge mate bij aan de meeslepende kracht van de film. Akin is vastbesloten een commercieel succesvol filmmaker te worden en is met Im Juli op de goede weg.