Hole in the Sky is een bittere, maar tevens hartverwarmende film, opgedragen aan beklagenswaardige mannen die hun ‘man-zijn’ ervaren als een zwart gat waaruit geen ontsnappen mogelijk is. Na deze film zullen ze nooit meer bang zijn voor de pijn van het verliefd worden. Het verhaal speelt zich af in Hokkaido, het noordelijke, uitgestrekte deel van Japan met een indrukwekkende natuur en heldere blauwe luchten. Het is het gebied waar regisseur Kumakiri zelf is opgegroeid.Kinoshita Ichio is een goedhartige, alleenstaande man van vijfendertig die met zijn excentrieke vader een klein wegrestaurant runt met de naam ‘Gat in de Hemel’. Soms komen er een paar vrachtwagenchauffeurs of reizigers langs. Ichio staat elke dag zonder veel plezier achter het fornuis. Hij voelt zich eenzaam. Op een dag loopt er een meisje het restaurant binnen. Ze probeert zonder te betalen weg te komen, maar Ichio houdt haar tegen. Het meisje blijkt in de steek te zijn gelaten door haar geliefde. Ichio biedt haar onderdak aan en een baan in het restaurant. Hun leven samen lijkt eeuwig te gaan duren, maar misschien dat Ichio iets te veel een romanticus is.Kumakiri, een van de jonge, veelbelovende filmmakers uit Japan, tekent zijn personages met veel gevoel en een scherp inzicht in de tragedie die elke mens aankleeft. Kumakiri: ‘I would like you to love my film and my characters. That is my only wish for my trip to Rotterdam.’