Wanneer de jonge archeoloog Saket Ram thuiskomt van zijn opgravingswerkzaamheden, ontdekt hij dat zijn Bengaalse vrouw tijdens rellen verkracht en vermoord is door moslims. Wanhopig verlaat hij Calcutta en gaat terug naar Tamil Nadu, waar zijn orthodoxe Brahmin-familie een nieuw huwelijk arrangeert. Maar Saket zint op wraak. Hij beschouwt Gandhi’s benadering van ahimsa (geweldloosheid) als de bron van zijn ellende en sluit zich aan bij een anti-Gandhi-groep. In de genuanceerde psychologische portrettering van Saket Ram maakt Kamal Haasan duidelijk dat het idee van genoegdoening, ook in de meest bloedige vorm, in ieder van ons aanwezig is. Hij laat zijn hoofdpersoon een epische reis maken van politieke onschuld, via rigide anti-Ghandi-communalisme, naar berouw en zelfverwezenlijking.Haasan heeft consequent gekozen voor moslim-acteurs voor de moslim-personages en hindoes voor de hindoe-rollen. Alleen Gandhi zelf wordt gespeeld door de briljante moslim-acteur Naseeruddin Shah – iets wat Gandhi zelf waarschijnlijk zeer op prijs zou hebben gesteld, aldus de regisseur. Haasan wist zelfs Mahatma Gandhi’s kleinzoon Tushar Gandhi te overtuigen een rolletje in de film te spelen. Met Hey! Ram is Kamal Haasan erin geslaagd de twee voornaamste esthetische verschijningsvormen van de Indiase cinema, de kunstzinnige en de populaire, succesvol te combineren.