Guarda il cielo bestaat uit drie verhalen die elk hetzelfde thema hebben – de manier waarop vrouwen proberen hun werk en privéleven in balans te houden of te brengen – maar die zich afspelen in een andere periode van de twintigste eeuw. Stella leeft op het platteland van de jaren veertig. Ze is dag in dag uit aan het werk als landarbeider om ooit haar droom te kunnen verwezenlijken: zelf een stuk land kopen. Maar steeds komt er een zwangerschap tussen. Sonia is student in Milaan in de jaren zestig. Ze overweegt een opleiding in Rome te volgen, maar dat zou betekenen dat ze haar voorgenomen huwelijk moet uitstellen, en daar voelt haar verloofde niets voor. De jaren negentig: Silvia werkt achter de telefooncentrale bij een postorderbedrijf. Haar man is hoofd van een andere afdeling in hetzelfde bedrijf. Meningsverschillen over werk en vakbond sluipen hun privéleven binnen.Piergiorgio Gay laat zien dat de moderne tijd niet het alleenrecht heeft op de in zijn film geschetste problemen, maar dat de manier waarop men met deze dilemma’s omgaat door de tijden heen verschilt. Stilistisch vormen de drie verhalen een coherent geheel, maar ze sluiten ook goed aan bij de periode waarin ze spelen. Zo is het eerste deel soberder, meer ingetogen en aards getint, terwijl in het tweede deel kleur, emotie en de interactie tussen de personages meer op de voorgrond treden.