Domésticas is geen film over dienstmeisjes, maar een film van dienstmeisjes. Domésticas wil hen stem geven. Of liever stemmen. Er werken namelijk drie miljoen vrouwen in Brazilië als hulp in de huishouding, en die hebben allemaal verhalen. Domésticas is echter geen film over het leven van het dienstmeisje in de stad, geen kritische kijk op de harde realiteit: het gaat in deze film om de personages als verhalenvertellers.Domésticas is de filmversie van een van de populairste en meest veelgeprezen moderne Braziliaanse theaterproducties. Als voorbereiding op het toneelstuk werden honderden dienstmeisjes geïnterviewd en uit die gesprekken werden de vijf belangrijkste personages samengesteld.Het bijzondere van de film zit niet alleen in het onderwerp, maar ook in de vorm. De film begint als een documentaire. De vijf vrouwen vertellen in de camera over zichzelf, over hun verlangens, frustraties, problemen en pleziertjes. Naarmate de film vordert wordt er meer ruimte gegeven aan beelden die hun verhalen illustreren. Het zijn universele verhalen over vrouwen die worstelen met eenzaamheid, ambities, conflicten met partners en kinderen, verlies en pijn. Maar het is niet louter ellende. Nieuwe, spannende ontmoetingen, muziek en onderlinge solidariteit zorgen voor de sprankelende lichtpuntjes in hun zware bestaan.