Sinds zijn twaalfde jaar koestert Werner Schroeter al een diepe bewondering voor Marianne Hoppe, grande dame van de Duitse cinema. Nu heeft hij zijn verering gematerialiseerd in Die Königin, een portret van deze levende legende.Het leven van Marianne Hoppe, de negentig inmiddels gepasseerd, is niet geheel onomstreden. Van 1936 tot 1946, toen ze getrouwd was met de acteur Gustaf Gründgens, was ze een belangrijke exponent van de nazi-cinema. Maar daar gaat Die Königin niet over. Schroeter laat vrienden en (oud-)collega’s een beeld schetsen van het icoon van het Duitse drama, zowel in film als theater, van de twintigste eeuw. Die interviews en ontmoetingen wisselt Schroeter af met fragmenten uit haar belangrijkste speelfilms – Romanze in Moll, Capriolen, Der Schritt vom Wege en Effi Briest – en beelden van haar tekstrepetities met theaterregisseur Einar Schleef.Net als in zijn andere producties, zoals de onderscheiden Eika Katappa en Palermo oder Wolfsburg, streeft Schroeter naar een symbiose tussen reductie en pathos. Zijn film is allerminst een uitputtende biografie van de legendarische actrice, maar eerder een dramatische schildering van het weerbarstige karakter van de diva. De dramatiek schuilt dit keer niet zozeer in de voor Schroeter zo kenmerkende gestileerde beelden, maar in de verschijning van de diva zelf, voor wie elke plek waar ze komt direct een toneel wordt.