Er zijn films met meer ‘waterfront’-beelden, maar toch past deze sterke film thematisch beter in dit programma dan menige film waarin het ruime sop domineert.De tiener Jeanne groeide op aan de stranden van Portugal. Haar Duitse ouders zijn voormalige politieke activisten die worden gezocht wegens gewapende acties. Ze leven ‘ondergronds’. Jeanne kent niet anders dan het altijd geheimzinnige en wantrouwende gedrag van haar ouders. Op een dag besluiten haar ouders een reis te maken van Le Havre naar Sao Paulo, om in Brazilië een gewoon legaal leven te gaan leiden. Van haven naar haven over een zee van hoop. Maar zoals Klaus, een oude vriend van Jeanne’s ouders, haar in de film probeert uit te leggen, heeft de metaforische zee vele gedaanten. Klaus vertelt Jeanne over de Amerikaanse schrijver Herman Melville die in zijn fameuze Moby Dick de verlokkingen en het noodlot van de bevaarder van figuurlijke zeeën heeft beschreven. Dan moeten Jeanne’s ouders wegens omstandigheden terug naar Duitsland – een angstig en repressief Duitsland dat massaal jacht lijkt te maken op illegale immigranten. Jeanne wordt verliefd. Door haar contact met de gewone buitenwereld brengt ze het paranoïde kaartenhuis van haar ouders aan het wankelen. Ze zullen de tocht over zee naar Brazilië nooit kunnen maken. Een gewoon leven leiden blijkt een te grote wens. (GjZ)