Tom Tykwers nieuwste film heeft thematisch wel iets weg van Lola rennt: de rol die toeval en noodlot in ons leven spelen, heeft alles te maken met de juiste timing. Stilistisch herinnert de film meer aan het ingetogener Winterschläfer. Prachtig gecomponeerde beelden, in duikvlucht geschoten luchtopnames en een uitgekiend, sfeervol kleurenpalet. Cinematografisch is Der Krieger und die Kaiserin even avontuurlijk als zijn voorganger. De vele onverwachte wendingen in het liefdesverhaal worden, zoals we van Tykwer gewend zijn, adembenemend mooi gevisualiseerd.Sissi (gespeeld door Franka ‘Lola’ Potente) werkt als verpleegster in een psychiatrisch ziekenhuis. Met haar wezenloos dromerige blik zou je haar gemakkelijk voor een van haar patiënten kunnen houden. Bodo komt net uit het leger en weet niet wat hij met zijn leven moet beginnen. In een parallelle montage worden hun beider levens gevolgd en wordt het duidelijk dat beiden gebukt gaan onder lasten uit het verleden. Dan kruisen hun wegen elkaar, het lijkt onvermijdelijk: Sissi wordt op straat aangereden door een truck en Bodo, op de vlucht voor de politie, redt haar leven. Een prachtig opgebouwde scène die het verhaal volledig op zijn kop zet. De tijd lijkt tot stilstand te komen. Als Sissi uit het ziekenhuis komt, gaat ze op zoek naar haar redder om een antwoord te vinden op de vraag of hun ontmoeting toeval was of lotsbestemming.