Het is ongebruikelijk om een film zo snel weer op een festival terug te brengen (hij draaide twee jaar geleden in Rotterdam), maar het gaat dan ook om een ongewone film. Het drama afgelopen zomer met de Russische atoomonderzeeër Kursk heeft aan deze lange videofilm van Sokoerov een nieuwe actualiteit gegeven. De film is een mengeling van fictie, essay en documentaire en geeft via een dagboek van de kapitein van een onderzeeër als de Kursk allerlei bespiegelingen over het lot van Rusland. In beeld trekken de tientallen anonieme jonge matrozen voorbij en wordt een beeld gegeven van de dagelijkse routine in de onderzeeboot. Binnen het programma vormt deze film de tegenhanger van The Hunt for Red October waarin ook een kapitein van een onderzeeër als de Kursk centraal staat, maar die qua filmstijl en politieke visie mijlen ver van deze film af staat. (GjZ)