In 1980 ontmoet cameraman Trent Harris op het station van Salt Lake City een fanatieke bewonderaar van Olivia Newton John. Aarzelend nodigt deze Gary hem uit opnamen te maken bij een talentenjacht, waar hij zal optreden als zijn alter ego: Olivia Newton Dawn. Daarop reist Harris af naar Beaver, een klein gehucht in de provincie. In de stijl van een cinéma vérité home-movie legt hij de transformatie van Gary tot superster vast. Het resultaat is de documentaire Orkly Kid.Enkele jaren later filmt Harris deze documentaire ‘opnieuw’: deel twee en drie van de trilogie zijn remakes van deel een, waarin Harris zich steeds nadrukkelijker profileert als regisseur en de vrijheid neemt de gebeurtenissen op eigen wijze te interpreteren. Sean Penn speelt in het tweede deel de rol van Gary en zet een veel wanhopiger, maar tevens glorieuzer drag-queen neer. Zijn act vindt geen bijval bij het publiek, zoals in het origineel: wat Penn op de buhne presteert gaat iets te ver naar de smaak van de inwoners van Beaver. Ook Harris zelf wordt in deel twee gespeeld door een acteur, die een duidelijk minder integere filmmaker neerzet. De gedachte aan exploitatie dringt zich op, wat ook het origineel in een ander daglicht plaatst. Deel drie ten slotte, kent weer een aantal eigen variaties op het verhaal.Harris stelt in Beaver Trilogy op vermakelijke wijze het fenomeen originaliteit ter discussie, evenals de waarachtigheid en integriteit van de documentaire in het algemeen en die van hemzelf in het bijzonder.