Berichten uit verre, onbekende landen kunnen veel plezier verschaffen. Women’s Paradise uit Oezbekistan is zo’n bericht: zowel een blijk van exotische gevoeligheid, als een warm en algemeen menselijk pleidooi.Hoofdpersoon Olim, schrijver en professor, leeft na een liefdesaffaire gescheiden van zijn echtgenote. Wat de zaak er nog erger op maakt is dat zijn vriend, die lijdt aan een mysterieuze ongeneeslijke ziekte, hem voor zijn dood vraagt op diens beeldschone vrouw te passen. Hoewel het verzoek hem verwart, gaat Olim toch op zoek naar deze Zebo. De film draait rond zijn pogingen om haar te vinden. Terwijl de film tot dan toe realistisch en humoristisch van sfeer is, wordt de toon steeds fantastischer als Olim een soort ‘vrouwenparadijs’ ontdekt waar Zebo, zijn vrouw en zijn minnares gelukkig samenwonen. Is het werkelijk een vrouwenparadijs, of is het slechts de projectie van zijn mannelijke fantasie?Naast een onderzoek naar de verborgen kanten van zijn eigen karakter, is Olims reis vooral een zoektocht naar de essentie van vrouwelijkheid. Wanneer hij uiteindelijk terugkeert in de werkelijkheid, lijkt de tijd te hebben stilgestaan, terwijl hij in de ogen van de kijker een enorme weg heeft afgelegd.