Fukasaku werkt in deze onconventionele yakuza-film voor de tweede keer samen met acteur Watari Tetsuya. Aan de hand van de relatie tussen een politie-inspecteur en een yakuza wordt opnieuw een beeld geschets van hoe geweld het leven aan de onderkant van de samenleving beheerst. De plot sluit aan op Cops Vs. Thugs, waarvan het scenario ook door Kasahara Kazuo werd geschreven. Een inspecteur is net begonnen op zijn nieuwe post bij een politiebureau in Osaka. Hij raakt bevriend met de baas van een yakuza-bende en wordt verliefd op diens jongere zus. Hij helpt de yakuza-baas een handje in een oorlog met een rivaliserende bende en raakt op de hoogte van geheime banden tussen een voormalige politiechef, inmiddels bankdirecteur, en de hoogste bazen van het lokale politieapparaat. Als zijn vriend wordt vermoord door een yakuza van de andere bende, raakt de inspecteur zelf in de gewelddadige bendeoorlog verwikkeld. De inspecteur in Yakuza Graveyard is geboren in Mantsjoerije tijdens de Japanse bezetting, zijn yakuza-vriend is Koreaan en zijn jongere zus is een Japans-Koreaanse halfbloed. Deze achtergrond geeft de film een extra gelaagdheid en situeert het drama van maatschappelijk geweld, dat voortkomt uit de clandestiene relaties tussen de georganiseerde misdaad en het politieapparaat, nog dichter bij de werkelijkheid van de onderste laag van de Japanse maatschappij. Maar de film is meer dan een simpele aanklacht tegen het gebrek aan sociale gerechtigheid. De kracht van regisseur Fukasaku en scenarist Kasahara ligt juist in het feit dat zij hun bijtende kritiek in de vorm goten van een actiefilm voor de amusementsmarkt. De populaire titelsong van de film werd gezongen door hoofdrolspeler Watari Tetsuya, destijds een verdienstelijk zanger. De melodie van het nummer draagt sterk bij aan het verhogen van het dramatisch effect.