De nieuwste speelfilm van Serik Aprimov is het verhaal van de botsing tussen twee eeuwen gezien door de ogen van kinderen. Drie broertjes wonen in een klein dorpje ergens in Kazachstan. Vlakbij ligt het kleine station, waar een oude man, die luistert naar de bijnaam Klein sinds hij in de Tweede Wereldoorlog in een concentratiekamp zat, de scepter zwaait. Klein brengt bijna al zijn tijd door op het stationnetje. De kinderen informeren nieuwsgierig naar het doel van zijn bezigheden, aangezien er niets lijkt te gebeuren. Hij vertelt hen dat hij een militaire basis in de buurt van materiaal voorziet. Klein begint hen nog andere verhalen te vertellen, bijvoorbeeld over het wonderschone meer waar de officieren hun vrije tijd doorbrengen en waar het leven even mooi is als de vrouwen. Het door hem geschetste beeld van dit meer is voor de drie broertjes en hun vrienden zo aanlokkelijk dat ze vastbesloten zijn er naar toe te gaan. Ze weten van de oude man dat het geld gaat kosten, want het leven is er duur. Tri brata is geen kinderfilm, maar een enigszins sprookjesachtig verhaal over de hedendaagse wereld met haar militaire vliegtuigen aan de ene kant en een oude man met zijn spoorwegmateriaal aan de andere kant. In het midden van het conflict staat altijd de mens, verantwoordelijk voor al zijn daden. Wanneer de kinderen in het leven van de oude Klein verschijnen, leidt die botsing der illusies tot een tragedie.