The Junction is gesitueerd in het post-communistische Polen, in de ‘nieuwe’ wereld, in die verwarrende fase waarin democratie nog vooral het gezicht heeft van criminaliteit en seksuele vrijheid. De beloftes van de nieuwe orde lijken voor Maria onbereikbaar. Gevangen in een provinciestadje, in de banale routine van het alledaagse leven, zijn er weinig ontsnappingsmogelijkheden. Haar beste – en enige – vriendin Krystyna is avontuurlijker en ondernemender, en bovendien vastbesloten te vertrekken. Samen liften ze regelmatig naar de stad. Als ze daar kennismaken met een vrachtwagenchauffeur, op wie Maria verliefd wordt, drijft dat een wig tussen de twee vriendinnen. En als Maria per ongeluk getuige is van de verkrachting van Krystyna, betekent dat het einde van de vriendschap. Ook thuis wordt de situatie steeds bedreigender. Maria’s broer begint een handeltje in drugs en haar moeder haalt een vent in huis. Maar uiteindelijk krijgt Maria toch de kracht om het heft in eigen hand te nemen en te vertrekken. Het deprimerende bestaan in een achterlijk provincieplaatsje krijgt in The Junction een opmerkelijk lichte toon, met name doordat Urbaniak zich met veel liefde en zin voor detail heeft toegelegd op de karakters van de twee hoofdpersonen. Het is vooral hun onderlinge relatie die met veel warmte en waarachtigheid getekend wordt, ook al gaan beiden uiteindelijk hun eigen weg.