Het zoontje van Arthur Winslow is naar huis gestuurd. De jonge militaire cadet zou geld hebben gestolen. Maar hij heeft het niet gedaan, zegt hij stellig tegen zijn vader. Dat is voor Winslow (Hawthorne) genoeg. Hij zal niet rusten voor zijn zoon van alle blaam is gezuiverd. Hij weet een befaamde strafpleiter (Northam) te overreden de zaak aan te nemen en stelt zijn naam, zijn familiekapitaal, zijn huwelijk en zijn gezondheid op het spel. De geschiedenis van ’the Winslow Boy’, in hart en nieren Engels, is gebaseerd op ware gebeurtenissen aan het begin van de twintigste eeuw. Des te opmerkelijker dat de film is geregisseerd door Mamet, die naam maakte met puntige, cynische, hedendaagse Amerikaanse verhalen. Met inzicht en gevoel tekent Mamet een overtuigend portret van een andere tijd en andere normen en waarden. The Winslow Boy is een sfeervol staaltje van vertelkunst dat de liefhebbers van Brits drama en sterk acteren veel genoegen zal doen.