Yoko, een televisieverslaggeefster, krijgt een videoband waarin een moord en een corruptieschandaal samen lijken te komen waarbij een grote universiteit en het ministerie van Posterijen en Telecommunicatie betrokken zijn. Yoko neemt in haar uitzending een videofragment over waarin Aso, een ambtenaar op het bewuste ministerie, verdacht wordt gemaakt. Hij beweert onschuldig te zijn en begint Yoko te achtervolgen. Op een dag verschijnt er opnieuw een videoband bij Yoko’s post: de camera heeft Yoko blijkbaar gevolgd tot in de kamer waar ze op dat moment ligt te slapen… Isaka Satoshi kreeg internationale bekendheid met zijn zeer intelligente debuutfilm Focus, een oefening in zelfbewuste mediahorror. De immer aanwezige camera was hier een daadwerkelijke medespeler en het eindeloze, geobsedeerde voyeurisme zorgde voor een spannende plotwending. In The Frame gaat Isaka door op de principes van zijn debuut. Zijn personages worden de paranoïde slachtoffers of daders van obsessieve stalking. In deze moderne, door televisie gedomineerde wereld, lijkt het alsof men hetzij de camera’s beheerst om de levens van anderen te onthullen, hetzij onderworpen is aan het ongeziene oog van de camera. Dit thema wordt door Isaka aangekaart in het verhaal over een vrouwelijke verslaggeefster die haar slachtoffer publiekelijk in de val laat lopen, waarna haar privacy met ijzingwekkende gevolgen geschonden wordt. Maar de plot heeft nog meer onverwachte wendingen. (S.F.)