De eerste film waarin Fukasaku werkt met Sugawara Bunta als hoofdpersoon en het begin van een langdurige samenwerking die een jaar later haar explosieve kracht zou tonen in de eerste Battles Without Honour and Humanity film. Ook in deze film gaat het, net als in Under the Flag of the Rising Sun, om Fukasaku’s emoties en ideeën omtrent de grote naoorlogse veranderingen in de Japanse maatschappij, dit keer in de meer anarchistische vorm van een yakuza-bendeoorlog. Na een celstraf van vijf jaar keert de hoofdpersoon terug in de maatschappij om te ontdekken dat ‘zijn stek’ onherkenbaar is veranderd. Met zijn bendeleden raakt hij in conflict met een andere yakuza-bende om hetzelfde territorium en trekt met zijn handlangers rond in een wervelstorm van ongebreideld geweld. Ze besluiten om op een lucratief aanbod in te gaan en zich bij een andere bende aan te sluiten, maar als deze later zelf onder het commando komt van een nog grotere misdaadorganisatie, dreigt de nieuwe bende hen op te offeren aan hun eigen belangen. Dit leidt tot een gewelddadige apotheose waarin Sugawara het met zijn groep opneemt tegen hun machtige belagers. Niet toevallig is Sugawara’s personage geboren op 15 augustus 1945, de dag van Japans capitulatie. In de film doolt hij rond als een hongerige wolf in een desolaat landschap en doet denken aan de vele straatschoffies die in de jaren na de oorlog de uitgebrande steden van Japan bevolkten. In de laatste scène laat Fukasaku de toeschouwer opnieuw achter met de intense beelden van het thema waaraan hij stug blijft vasthouden: de ontbinding van solidariteit binnen een groep lotgenoten. Mitani Noboru geeft treffend gestalte aan de tragische figuur van een povere veteraan die maar nauwelijks overleeft aan de zelfkant van de naoorlogse maatschappij. De intensiteit van de anarchistische rebellie waarvan de film is doortrokken keert terug in de vervolgfilm Hito-kiri yota: kyoken san-kyodai, eveneens met Sugawara Bunta, Nagisa Mayumi en Mitani Noboru.