Fukasaku’s eerste kostuumdrama. Toen Toei op zijn studiocomplex in Kyoto het themapark Uzumasa Eigamura opende en dit een doorslaand succes werd, bedachten de studiobazen dat het genre waarmee Toei voorheen groot was geworden, het historische kostuumdrama, nieuw leven ingeblazen moest worden. Het was inmiddels tien jaar geleden dat de laatste film in dit genre de Toei-studio had verlaten. Als aan het begin van de zeventiende eeuw plotseling de shogun Tokugawa Ieyasu overlijdt, ontstaat er een strijd om zijn opvolging tussen de oudste en de tweede zoon. Iedereen mengt zich erin, van de kring rond het shogunaat, het keizerlijk hof, tot en met de landelijke adel. De zogenaamde Yagyu-clan verenigt zich achter Ieyasu’s oudste zoon en beraamt een samenzwering op vele fronten waarbij men onder meer listig gebruikt maakt van de eis dat de shogun ingewijd moet zijn in het kendo-zwaardvechten. Verder sturen ze zwermen ninja-spionnen op pad om de vijand af te luisteren en te belagen. Temidden van deze intriges speelt ook nog de scheuring tussen de patriarch van de Yagyu-clan en zijn oudste zoon. De dramatische wervelwind van zwaardgevechten, politieke intriges, familiedrama en liefdesperikelen maakt de film tot de historische pendant van de Battles Without Honour and Humanity serie. De hoofdrol was voor Yorozuya Kinnosuke, de ster die in de gloriedagen van de Toei-kostuumdrama’s onder de naam Nakamura Kinnosuke vele hoofdrollen voor zijn rekening had genomen. Voor hem was het twaalf jaar geleden dat hij bij zijn favoriete studio aan het werk was geweest. De film werd een kassucces en kreeg hetzelfde jaar nog een vervolg in Ako-jo danzetsu/The Fall of Ako Castle, opnieuw geregisseerd door Fukasaku en met Nakamura Kinnosuke in de hoofdrol. Toei produceerde nog een aantal kostuumdrama’s, maar de poging om de hoogtijdagen van weleer te doen herleven liep stuk op gebrek aan belangstelling bij het publiek.