De vijftienjarige Moonie Potter voelt zich allesbehalve thuis in het mijnplaatsje New Waterford aan de Canadese oostkust. Haar oudere zusjes hebben zich in haar ogen al neergelegd bij een dorpsleven dat zich afspeelt onder het alziend oog van de heilige Maagd Maria, die vooral op de kuisheid van de tieners lijkt toe te zien. Haar ouders zien de opstandige neigingen van hun jongste dochter met argusogen aan. De enige die haar anders-zijn lijkt te waarderen is leraar Sweeney (Andrew McCarthy) die zelf ook een buitenstaander is in het kale, winderige dorp. Maar weggaan is niet echt een optie voor een net meisje uit New Waterford. Wanneer Lou Benzao met haar moeder en broertje het huis naast de Potters betrekt, wordt Moonie meegesleept door haar rebellerende energie. Net aangekomen uit de Bronx, ziet Lou de charme van het dorpje wel en wil er graag bijhoren. Samen met Moonie weet ze de gunst van de lokale meiden te winnen door ‘ontrouwe’ jongens tegen de vlakte te slaan. Het blijkt inderdaad zo te gaan als haar vader haar ooit vertelde: wie schuldig is gaat neer. Ondertussen werken ze aan een plan om Moonie uit het dorp te laten ontsnappen. New Waterford Girl is een in alle opzichten geslaagde zwarte komedie: door de prachtige desolate setting, de sterke, ingehouden acteerprestaties (niet in de laatste plaats van debutante Balaban als Moonie), de scherpe dialogen, maar bovenal door de empathie met alle dorpsbewoners, rebel of niet.