Fukasaku’s eerste onafhankelijk geproduceerde film. De snelle economische groei in de eerste helft van de jaren zestig in Japan werd onder meer mogelijk door de inzet van jonge middelbare scholieren, die ook wel bekend stonden als ‘gouden eieren’. Groepsgewijs geronseld op het platteland werden deze jongens gedwongen tewerkgesteld in fabrieken in Tokio en andere grote steden. De film vertelt het verhaal van vijf van deze ‘gouden eieren’, jongens die allemaal afkomstig zijn uit een ander deel van het land en terechtkomen in een fabriek in Tokio. Als de fabriek failliet gaat besluiten de vijf een vrachtwagen te kopen om zelfstandig te kunnen werken. Om startkapitaal te verzamelen moeten ze eerst elders aan het werk. Al gauw verlaat er één de groep en gaat met een vrouw samenwonen, een tweede laat zich inhuren als stakingsbreker en sterft en een derde wordt opgepakt wegens diefstal. Zo blijven er nog maar twee over. Hen lukt het de vrachtwagen te kopen en een nieuwe start te maken. Maar dan komt de jongen die gevangen zat vrij en voegt zich weer bij hen. Vanaf dat moment gaat het bergafwaarts met de vriendschap, die uiteindelijk volledig zal desintegreren. De film is een uitzondering binnen het oeuvre van Fukasaku in de zin dat het verhaal niet is gesitueerd in het yakuza-milieu en zich alleen bezighoudt met de jeugd. Toch is de thematiek verwant en gebruikt Fukasaku dezelfde energieke beeldtaal, waarmee hij even onverbloemd als altijd zijn sympathie toont voor de personages aan de onderkant van de samenleving, zijn woede uit over een maatschappij die hun solidariteit uiteindelijk te gronde richt en zijn kritiek levert op de naoorlogse ontwikkelingen in de Japanse samenleving. Het is een van Fukasaku’s onbekendste films die slechts uiterst zelden wordt vertoond.