Gold Cup is een film over verlangen en weerzin. Over hoe een kunstenaar kijkt naar de wereld om zich heen – Los Angeles in dit geval, een stad vol beschavingsuitingen als billboards, donut- shops en autowasserettes – maar bovenal een film over liefde. Alle stadse beschaving ten spijt, is het contact met de menselijke oorsprong soms ver te zoeken. In het donut- en koffiehuis ‘Gold Cup’ in Hollywood worstelen stamgasten, net als in het begin van de jaartelling, met hardnekkige raadsels als liefde, verlangen en verveling. Clayton, een 29-jarige schilder die nooit meer een penseel in zijn hand houdt maar wel altijd op zoek is naar ‘objecten’, werkt als koerier voor allerlei duistere zaken. In het café speelt hij graag een potje schaak met Jack, een mopperende grijsaard die in de ban is van het wiskundige nul-probleem: hij wil het getal nul niet benaderen, maar juist doorgronden. Clayton vindt tijdens een wandeling dicht bij het café een vrouw met een lief poppengezichtje, Precious. Ze ligt in de modder van een bouwput, waar ze door haar (ex)vriend is gedumpt. Clayton wordt op slag verliefd op haar. Maar als Precious bij Clayton intrekt en met zekere hand zijn rommelige appartement en leven gaat herinrichten, slaan bij Clayton ergernis en verveling toe. Toch blijkt zijn onvrede vooral in hemzelf te zitten, want het is niet haar bemoeizucht, maar zijn eigen laksheid die hem belemmert in zijn kunst.