Met zijn tweede film bevestigt Shiota Akihiko het talent van zijn debuut Moonlight Whispers, een onderzoek naar perversiteit aan de hand van een gedeeltelijk sado-masochistische relatie tussen een jongen en een meisje. Don’t Look Back is lichter maar consequenter van toon, en wederom staat de relatie tussen twee schoolkinderen centraal. Twee jongens, de tienjarige Akira en Koichi, zijn echte boefjes die elkaar aanmoedigen in hun kattekwaad. Ze moeten alles nog ontdekken. Maar dan verschijnt er een donkere wolk aan de horizon in de vorm van een nieuwe jongen op school, een echte rauwdouwer, door wie Akira gefascineerd raakt. Tegelijk ervaart Akira de eerste onzekere liefdesgevoelens voor een meisje op school, dus de speciale band tussen hem en Koichi krijgt een knauw… Dan neemt een en ander een tragische wending, waardoor de magie van de kindertijd wordt overschaduwd door de hardere kantjes van het bestaan. De film is een coproductie van de distributiemaatschappij Euro Space met de zeer dynamische nieuwe filmschool van Tokio (de belangrijkste functies in de film werden door professionals uitgevoerd, maar net als bij Kurosawa’s Barren Illusions maakten ook studenten deel uit van de filmploeg) en is een goed voorbeeld van het uitstekende Japanse low-budgetfilmen. De frisse en lichtvoetige film vermijdt elke zoetigheid en geeft met zijn bitterzoete charme een oprecht en overtuigend inzicht in de wereld en de ervaringen van jonge mensen. (S.F.)