De gevangenen van Buñuel is een film over Las Hurdes, een streek in het westen van Spanje waarover Luis Buñuel in 1932 de speelfilm Las Hurdes, tierra sin pan (land zonder brood) maakte. In deze film schilderde Buñuel de streek af als een zwarte hel op aarde: een land van honger, ziektes, dwergen, gekken en vroegoude vrouwen. Een land dat door God vergeten was. Meer dan zestig jaar later rust er in Las Hurdes nog altijd een vloek op de film van Buñuel en vechten de bewoners nog steeds tegen de zwarte legende die over hun gebied de ronde doet. Met een filmdoek en een kopie van Buñuels film onder de arm, strijkt in 1999 wederom een kleine filmploeg neer in Las Hurdes. Op het dorpsplein wordt de film vertoond. De prachtige verhalen van de bewoners en hun soms zeer heftige reacties op de film, waar ze al dan niet zelf nog een rol in hebben gespeeld, vormen een vertrekpunt voor een nieuw beeld van de bewoners van de streek. Komen de filmers hetzelfde doen als Buñuel destijds, of brengen ze de troost van een onbevooroordeelde blik? Ramón Gieling is een veelzijdige, productieve documentairemaker die zich in het verleden onder meer liet inspireren door de schrijvers Garcia Lorca, Octavio Paz, de componisten Simeon ten Holt en Thom Willems, en door collega-documentairemaker Johan van der Keuken. De uitbreng van De gevangenen van Buñuel in 2000 valt samen met het feit dat Buñuel honderd jaar geleden werd geboren.