Zowel ‘Chushingura’, het klassieke drama van de wraak, als het spookverhaal ‘Kwaidan’ werden vele malen, elk afzonderlijk, verfilmd als kostuumdrama. Ook Fukasaku zelf had het verhaal van Chushingura al eens verfilmd, als Ako-jo danzetsu/The Fall of Ako Castle (1978). De kabuki-verhalen uit het Edo-tijdperk werden op toneel echter vaak samen opgevoerd, als twee kanten van dezelfde medaille. Met zijn Crest of Betrayal was Fukasaku de eerste die de twee verhalen ook in de cinema weer bij elkaar bracht. Omdat heer Asano na zijn mislukte aanslag op de hoger geplaatste edelman Yoshinaga rituele zelfmoord heeft gepleegd, zwerven de 47 ronin, voormalige vazallen van heer Asano, zinnend op wraak door het land. Een van hen is de biwa-speler Tamiya Iemon die verliefd is op Oiwa, een hoer die haar diensten aanbiedt in lokale badhuizen. Omdat Iemon uiteindelijk de voorkeur geeft aan geld en goede naam boven zijn liefde voor Oiwa, besluit hij haar uit de weg te ruimen. Hij vergiftigt haar, om te kunnen trouwen met de kleindochter van een rijke edelman, die echter tot de clan van de vijand, Yoshinaga, behoort. In de huwelijksnacht verschijnt Oiwa als geest voor Iemon en zijn bruid. Haar geest drijft hem tot waanzin en zet hem aan tot een wilde moordpartij. Het verhaal verdiept zich onder meer in de drijfveren van een aantal van de rondzwervende ronin, gevangen tussen hun gezworen wraak – ingegeven uit loyaliteit en hun eergevoel – en hun harde lot als dolende samoerai. Fukasaku gebruikt deze achtergrond om de verkrampte manier waarop Iemon omgaat met zijn morele dilemma’s des te sterker tot uitdrukking te brengen. Iemon laat zich immers strikken voor een huwelijk dat hem tot vazal maakt van de Yoshinaga-clan, waartegen hij en de 46 andere ronin juist ten strijde trekken. Deze film lijkt op Fukasaku’s eerdere werk in de zin dat hij een groepsportret van een aantal personages binnen het raamwerk van een verhaal schildert, maar wijkt af van het indringende realisme van zijn vroegere films. Fukasaku betreedt hier een nieuw terrein met beelden die getuigen van een gloedvol en fantastisch soort realisme, dat optimaal gestalte krijgt in de schitterende manier waarop Oiwa’s onwankelbare liefde in beeld wordt gebracht.