Onconventionele yakuza-film, gebaseerd op een waar gebeurd incident in Hiroshima, onderzoekt de ware wortels van het geweld en zijn ondergrondse vertakkingen naar georganiseerde misdaad, politieapparaat en politiek. De film vormt in zekere zin de keerzijde van het verhaal uit Battles Without Honour and Humanity. Voor het scenario werd op locatie grondig onderzoek gedaan door Kasahara Kazuo, die ook tekende voor de vier films in de Battles Without Honour and Humanity serie. In een provinciestad die geplaagd wordt door een bendeoorlog is een politie-inspecteur belast met het onderzoek naar de georganiseerde misdaad. Hij onderhoudt goede relaties met de leider van een van de twee rivaliserende yakuza-bendes, een relatie die gebaseerd is op hun lotsverbondenheid als strijdmakkers aan de zelfkant van de samenleving. De contacten zijn een doorn in het oog van een gemeenteraadslid en ex-yakuza, die achter de schermen alles in het werk stelt om de relatie te frustreren. Hierdoor raken de twee vervuld van een wederzijds wantrouwen waardoor hen geen andere keuze meer blijft dan elkaar naar het leven te staan. In het verleden werd geweld altijd getoond vanuit het perspectief van de yakuza, maar deze film vormt de eerste analyse vanuit het standpunt van de politie. De film stelt belangrijke vragen over de fundamentele relatie tussen macht en gerechtigheid en laat zien welke maatschappelijke oorzaken aan het geweld ten grondslag liggen, zoals de competentiestrijd binnen het politiecorps en het inspelen hierop door yakuza en politici, elk met hun eigen machinaties. Om de kern van het drama bloot te leggen heeft Fukasaku naar beelden gezocht die heel lichamelijk zijn. Een sterk voorbeeld daarvan is de scène waarin de hoofdpersoon een onbeduidend bendelid (gespeeld door Kawatani Takuzo) zich eerst laat uitkleden, waarna hij hem naakt aan een verhoor onderwerpt.