Zeven jaar nadat zijn vrouw stierf, wordt Aoyama (Ishibashi Ryo) uitgenodigd bij de auditie van een actrice. Wanneer hij de CV’s van de kandidaten doorneemt, wordt hij getroffen door Yamazaki Asami, een jonge, verpletterend mooie balletdanseres. Aoyama is op slag aan haar verslingerd. Hij neemt haar telefoonnummer over uit haar CV, belt haar en gaat met haar uit eten. Uit vrees te gretig over te komen, aarzelt hij om haar nogmaals te benaderen. Als hij haar lang twijfelen toch belt, laat zij laat expres de telefoon extra lang overgaan. Het is donker in haar kamer. Ze is alleen. Nou ja, alleen… op de grond ligt ook nog een ineengekrompen slachtoffer, geboeid in een zak. Iedere verdere informatie over de plot zou het plezier van de toeschouwer over een aantal zeer macabere verrassingen bederven. Het is hier voldoende om te zeggen dat Audition een typische Miike-film is: een extreme psycho-thriller vol belittekende dijen, adressen van dichtgetimmerde huizen, onzuivere whisky, acupunctuurnaalden, pianosnaren en een aantal behoorlijk angstaanjagende tijdsmanipulaties. Scenarioschrijver Tengan Daisuke, de zoon van Imamura Shohei, baseerde Audition op een verhaal van de Japan beroemde schrijver Murakami Ryu. Het superieure camerawerk is van Yamamoto Hideo, die ook tekende voor Hana-bi en Ring 2. Een film die maakt dat u eens wat beter nadenkt over alles van balletlessen tot paranoïa nachtmerries. (T.R.)