Het is nacht in Hamburg. Drie vrienden, gezworen kameraden, maken in een oude auto die met veel liefde is opgevoerd tot een heus race-monster de stad onveilig. De licht melancholische Floyd, de brutale en opvliegende Ricco en de grote goedzak Walter gaan samen stappen zoals ze dat al ontelbare malen hebben gedaan. Toch is er een groot verschil tussen deze nacht en alle andere nachten die ze samen hebben doorgebracht. Na jarenlang gigantische plannen te hebben gemaakt over een toekomstig droomleven, heeft Floyd de daad bij het woord gevoegd. Hij zal de volgende dag aanmonsteren bij een containervrachtschip en via Kaapstad vertrekken naar Singapore. De film ontleent zijn aantrekkelijkheid aan een indrukwekkende nachtfotografie vol neon-lichten, een prikkelende pop-soundtrack en vooral aan het overtuigende acteerwerk van de hoofdpersonen. Met name Frank Giering en Florian Lukas behoren tot de spraakmakende nieuwe gezichten van de Duitse cinema. De film bevat verder vele leuke vondsten en invallen met als hoogtepunt een tafelvoetbalduel van de vrienden tegen een soort louche cowboys, dat kan wedijveren met de shoot-outs van de grote spaghetti-westerns. De film is door de productie zelf omschreven als een ‘melancholische komedie’ – een rake typering, want de ongein van de vrienden wordt niet alleen overschaduwd door het naderende afscheid van één van hen, maar ook door de vele kleine ontmoetingen met door het leven beschadigde personages in een versleten stad.