‘The performance of the year in the film of the year’, schreef Sight & Sound over Cristina Ricci, zeventien tijdens de opnamen, in haar rol van Deedee Pruitt in The Opposite of Sex. Het regiedebuut van Don Roos, eerder verantwoordelijk voor de scenario’s van Single White Female en Boys on the Side, gaat een stuk verder in het verkennen van de schaduwzijden der liefde. Alle vormen van affectie moeten het ontgelden in de vernietigende observaties van het cynische tienermonstertje, een kruising tussen Lolita en Dr. Strangelove. Roos, zelf verklaard homoseksueel, laat Deedee de Verschrikkelijke verfrissend de vloer aanvegen met politiek-correcte opvattingen. Zowel de hypocriete christelijke Amerikaanse moraal als de slachtofferrol van naar maatschappelijke acceptatie strevende homo’s krijgen er genadeloos van langs in deze gitzwarte komedie, vol opzettelijk smakeloze grappen over piercings, de verleiding van minderjarigen en de urn van een aids-slachtoffer.