De held van het verhaal in The Flight of the Bee is een schoolmeester van middelbare leeftijd, die zijn leerlingen met zichtbaar plezier vertelt over de geschiedenis en de natuur van zijn land. Hij is een gewone, arme man, met veel gevoel voor rechtvaardigheid. Hij werkt aan een boek dat The Flight of the Bee gaat heten. Zijn buurman, een botterik, is stinkend rijk. Hoewel slechts gescheiden door een muur, leven de twee in totaal verschillende werelden. De rijke buurman voelt grote minachting voor de schoolmeester. Hij valt diens vrouw lastig en bouwt een open toilet vlak tegen zijn woning. Wanneer de stank te erg wordt, doet de schoolmeester zijn beklag, maar wordt onmiddellijk aan de deur gezet. Zo begint het gevecht van de meester tegen een onrechtvaardige wereld. Maar ook de Officier van Justitie doet arrogant. Er is geen wet overtreden, zegt hij, waarop de woede van de meester zich op de officier richt. Hij koopt een stukje grond naast diens woning en begint te graven aan een enorm openbaar toilet…In een getint aandoend zwart-wit roepen de regisseurs Usmonov en Min de sfeer op van een eenvoudig Tadzjieks dorpje, waar het dagelijks leven door dezelfde tegenstellingen en conflicten wordt beheerst als een grote metropool. Deze ontroerende low-budgetvertelling, die onder moeizame omstandigheden, nog tijdens de burgeroorlog, werd gerealiseerd, plaatst de sociale verhoudingen van de nieuwe Tadzjiekse republiek in een bredere context.