Het satirische Smoke van de destijds 33-jarige Tomas Vorel, gemaakt in de periode direct na de fluwelen revolutie, is een zelfverklaarde ‘musical van de totalitaire periode’ en een van de eerste films die het communistische systeem belachelijk maakte. Serieuze zaken worden vermengd met humoristische, realiteit met absurditeit.Een jonge ingenieur komt na zijn afstuderen in een fabriek te werken. Hij gaat vol enthousiasme aan de slag, maar binnen het socialistische arbeidsproces wordt dat niet echt gewaardeerd. De arbeiders doen van alles, behalve werken. De taak van de ingenieur bestaat uit het verminderen van de hoeveelheid rook die de fabriek uitstoot. In de archieven ontdekt hij dat er daarvoor al een plan bestond, van de hand van een ingenieur die inmiddels als stoker in de fabriek werkt. Uiteindelijk komen de mensen in opstand tegen de fabrieksleiding, maar het is de vraag of dat van lange duur is.