Killer is een aanklacht tegen de wijze waarop in het vaderland van de regisseur het kapitalisme werd ingevoerd, een kapitalisme dat vooral omarmd lijkt te worden door een gewetenloze maffia. De maffia heeft vrij spel, de gewone burger is rechtenloos slachtoffer. Dit mechanisme is in het gehele ex-Oostblok in meer of minder ernstige mate herkenbaar en zal ongetwijfeld ook de komende jaren verregaande consequenties hebben – en artistieke reflecties zoals die van Darezhan Omirbaev. De regisseur deelt zijn duidelijke engagement met andere regisseurs van de Kazachstaanse New Wave als Amir Karakulov, Serik Aprimov en Ermek Shinarbaev.Killer is een Bressoniaanse, strak georganiseerde tragedie en een film noir tegelijk. Omirbaev toont ons het dilemma van Marat, een chauffeur in hedendaags Alma Ata, de voormalige hoofdstad van Kazachstan, die opgesloten zit in een onafwendbare loop der dingen. Hij is in dienst van professor Kassimov, een gerespecteerd sociaal-wetenschapper en commentator voor de lokale radio. Wanneer Marat zijn vrouw en hun pasgeboren zoon uit het ziekenhuis ophaalt, veroorzaakt hij een kleine aanrijding met een Mercedes. Om aangifte te voorkomen gooit hij het op een akkoordje: Marat zal de kosten voor zijn rekening nemen. Om het geld bij elkaar te krijgen, neemt Marat zijn toevlucht tot een woekeraar. De ontsnappingsclausule van het wurgcontract dat hij daar afsluit heeft verstrekkende gevolgen.